Srazy Tuning

Ikona tuningu!

TOYOTA SUPRA je naprostou ikonou světového tuningu. Její popularita vystřelila vzhůru po uvedení prvního filmu Rychle a zběsile (2001) do kin. Supry 4. generace se objevovaly na našich silnicích už před „posvátným“ rokem 2001, jejich podoba však většinou byla sériová, maximálně lehce upravená.

Po roce 2001 se věci mění a konečně se na našich cestách objevují kusy po zásahu tuningových firem na úrovni. Příkladem je i tato Supra, ta byla upravena firmou KAGEKI RACING a registrována v okresu Plzeň-Sever. Vůz je dodnes v Česku a v perfektním stavu!

Pan Lukáš J. a TOYOTA SUPRA na akci „Mimoňské války,“ rok 2002.[1]

Záď vozu, 0. léta.[2]

Oficiální dovoz Supry a dalších sporťáků do ČR

Zajímavostí je, že čeští dealeři Toyoty model Supra pravděpodobně vůbec neprodávali. Dlouho trvalo, než se odvážili do nabídky zařadit sportovní model Celica. Nejen model Celica, ale například i roadster MX-5 od Mazdy, se objevil v české nabídce až na přelomu let 1993 – 1994. V dostupných ceníkách se Supra vůbec neobjevila a případní zájemci o tento vůz museli vyrazit za hranice, případně se individuálně domluvit s dealerem.

V první polovině 90. let dokonce oficiální dealer Toyota tvrdil, že pro ně není dovoz sportovních aut příliš výhodný. Asi na tom něco bude… Například konkurenční Mazda RX-7 Turbo (FD) se objevovala v ceníkách pouze mezi lety 1993 – 1995. Cenovka 1,79 mil. Kč byla zkrátka na tehdejší české poměry dost vysoká.

Japonské vozy nebyly u nás ani zdaleka tak oblíbené, jako dnes. Jediná značka, jež byla schopna v prodejích konkurovat evropským automobilkám byla t. č. Mazda. Té se podařilo držet prodejní čísla osobních aut v řádech tisíců, nikoli stovek, jako tomu bylo u konkurenčních japonských značek.[3]

Tuning akce na Masarykově okruhu v Brně, rok 2001.[4]

Podoba Supry, o které dnes pojednáváme, nebyla vždy stejná. V sériové podobě se vůz objevil na tuning akci v Brně roku 2001.

K proměně vzhledu muselo dojít někdy na přelomu let 2001 – 2002. Je úžasné, že je auto stále u stejného majitele, který je nadšenec do kultury těchto aut.

Zdroje

  1. Soukromý archiv pana Lukáše Jedináka.
  2. Soukromý archiv pana Ondřeje Misíka.
  3. Statistika prodejů osobních aut v letech 1993 – 1998; Svaz dovoců automobilů -SDA [online], odkaz zde
  4. Soukromý archiv pana Marcela Duláka.

Všem pánům děkuji za zaslání fotografií a důvěru.