Garáž HLEDANÝ VŮZ Tuning

KOENIG SPECIALS V ČESKÉ REPUBLICE (1994)

V první svobodné dekádě se na našich silnicích začalo objevovat mnoho zajímavých aut. Vyskytly se zde supersporty typu LAMBORGHINI DIABLO VT, BUGATTI EB110, JAGUAR XJ220 nebo FERRARI F355. Nechyběl ani LOTUS OMEGA, nespočet BMW M3 (E36) nebo luxusní MERCEDESy BENZ třídy S. Z historických vozidel připomeňme např. FIAT DINO nebo vzácné FERRARI DINO 246 GT L (vyrobeno pouze 350 kusů).

Všechna výše zmíněná vozidla spojuje jedno – byla vyvinuta a upravena svým výrobcem k maximální výkonnosti, designové dokonalosti a prestiži. Co když jste ale chtěli víc? Víc, než vám byl schopen výrobce nabídnout?

Speciály od KOENIGa

KOENIG SPECIALS je německá společnost, sídlící v Mnichově, jež se specializovala na úpravy luxusních evropských vozů. Společnost nejvíce prosperovala díky síle německé ekonomiky v 70. a 80. letech. Popularitu získala v letech 80. a 90., kdy nabízela extrémní přestavby vozů BMW, Mercedes-Benz, Jaguar, Porsche, Lamborghini a Ferrari.

MERCEDES-BENZ R129, upravený od KOENIG-SPECIALS.[3]

Firma poskytovala jednak vizuální úpravy vozů (obří bodykity, kola a spoilery), jednak kompletní výkonnostní úpravu. Asi nejznámější stavbou od Koeniga je tisícikoňové Ferrari Testarossa Twin Turbo s obřím bodykitem, připomínající Ferrari F40.“[1] Toto monstrum, nesoucí název KOENIG COMPETITION EVOLUTION, akcelerovalo z nuly na sto za 3,4 vteřiny a dosahovalo maximální rychlosti 370 km/h. Verze cabrio měla maximálku skromnější – „pouhých“ 350 km/h.

Tisícikoňová Testarossa ve žlutém provedení.[3]

„V článku magazínu Sports Car International bylo dokonce zmíněno, že v 80. letech Koenig pravděpodobně podnítil trend konverze cestovních aut do varianty se širokým bodykitem.

Koenig rozčílil i samotného Enza Ferrari. Ten právně nařídil Koenigu odebrat veškerá loga Ferrari z upravených aut. Chtěl docílit, aby modifikované vozy již nebyly považovány za Ferrari.

Popularitu upravených aut od Koeniga upevňoval i fakt, že je kupovaly známé osobnosti. Sylvester Stallone vlastnil stříbrného Mercedese 560SEC, Gerhard Berger (jezdec Formule 1) vlastnil Testarossu Twin-Turbo.

Na konci 90. let postupně zanikala spousta tunerských společností díky ekonomické recesi. Některé podniky se uchýlily pouze k úpravám exteriérů, díky čemuž přežily. Toho času byly externí společnosti ‚nahrazeny‘ vnitropodnikovými firmami, například Mercedes-AMG.

KOENIG SPECIALS funguje dodnes, ačkoli je podnik zastíněn svým úspěchem z 20. století. V současnosti poskytuje pouze komponenty. Celá auta nebo konverzní pakety u nich dnes nezakoupíte.“[1]

Z dealerství Koenigu, raná 90. léta. Po levé straně Koenig C62, vpravo Koenig R129.[3]

Brožura KOENIG SPECIALS, 90. léta

Česká pobočka KOENIGu

Okolo roku 1994 se objevila v tisku reklama, jež zpravila čtenáře o skutečnosti, že se v České republice nachází zastoupení KOENIG SPECIALS. Jejich pobočka sídlila na Karlově náměstí v Praze, není známo, kdy ukončila činnost. Reklama se pyšnila typem KS-8, který stál na základu BMW 850i/CSi.

Mimo jiné čtenáře informovala, že nabízí úpravy dalších vozů:

  • BMW řady 3 (E30), 5, 7, 8 — úprava do 450 PS (max. 300 km/h).
  • Mercedes Benz W201, W124, W126, R129, W140 — úprava do 550 PS (max 310 km/h).
  • Jaguar XJ-S a XJ-12 — úprava do 295 PS (265 km/h).
  • Ferrari 308, 328, 512BB a Testarossa — úprava až do 1000 PS (370 km/h)
  • Porsche 911, 928 — úprava až do 500 PS (310 km/h)
  • Lamborghini Countach a Diablo

České zastoupení nabízelo i zvláštní, upravený typ PORSCHE 962 LE MANS C62. To se stalo, díky KOENIGu, prvním vozem skupiny C, legálně provozovatelným v běžném silničním provozu. Vůz dokázal jet až 380 km/h.[2]

KOENIG C62.[3]

Česká reklama mě doslova praštila do očí. Proč by firma takového formátu vůbec chtěla v Česku inzerovat? Na našem trhu nebylo zrovna mnoho lidí, kteří by si základový vůz, natožpak úpravu od nich, mohli dovolit. Základní cena BMW řady 8 v provedení 850 Ci byla 3 067 000 Kč. Vrcholný model — 850 CSi — stál astronomických 3 965 000 Kč (ceny platné v sezóně 1994/95). Za takovou sumu byste tehdy měli několik domů na okraji Prahy i s pozemky!

Reklama mě vybízí k pátrání po vozech Koenig Specials na našem území. Několik měsíců se zdálo, že pátrání bude neúspěšné a žádný takový vůz se nám nepodaří najít.[3]

Česká reklama pobočky KS v Praze.[2]

Jako blesk z čistého nebe

Počátkem roku 2022 je „případ Koenig“ bez jasné odpovědi. Nabývám přesvědčení, že se první Koenig Specials u nás možná objevil až po roce 2000. Pak, jako blesk z čistého nebe, přišla zpráva.

Pan Daniel S. píše, že jeho otec vlastnil v devadesátkách BMW upravené od Koeniga. K mému překvapení zasílá fotografie, které naprosto přepisují dějiny aut na našich cestách. Tyto fotografie byly bezmála osmadvacet let ukryté v soukromém archivu!

Černý KOENIG KS8, identický patřil i brunejskému slutánovi.[3]

KOENIG KS – 8 v České republice

Část I. – Když 416 koní nestačí (1991 – 1993)

BMW 850i bylo pořízeno v Praze okolo roku 1991. Vůz byl sotva zajetý prvním majitelem, cena se pohybovala okolo 3 mil. Kčs.

Následně byl vůz upraven u firmy HAMANN, kde byl zvýšen výkon na 416 koní. Karoserie dostala decentní úpravu.

Vozit auto k Hamannovi byla jistě radost. Pan S. dopravil BMW do autohausu Grieb, odkud byl celý převoz zajištěn. Do Čech se vracel v ikonickém BMW M3 (E30), zapůjčeném jako náhradní vůz.

Po nějakém čase začal být výkon nedostačující. Při jedné z opakovaných návštěv firmy Hamann, se majitel poohlížel po extrémnějších úpravách.

„V nepřímé komunikaci s p. Hamannem padla zmínka o KOENIG SPECIALS, toho času jedné z nejextrémnějších firem na trhu. Zajímavostí je, že Hamann otci tak vysoké zvýšení výkonu rozmlouval, protože by mohly nastat potíže s chlazením motoru. Později se ukázalo, že měl pan Hamann pravdu.“[4]

Část II. – Babička volá do Německa (1993 – 1994)

Prvotní jednání kolem tuningu zajišťovala Danova babička, jelikož uměla plynně německy. Do KOENIG SPECIALS bylo auto dovezeno 20. prosince 1993.

Auto bylo vyladěno pomocí kompresoru na 550 koní. Došlo k úpravě tlumičů, pružin a brzd. Vůz dostal nové, sedmnáctipalcové ALU disky, pneu Bridgestone 245/40 v předu, 335/35 vzadu.

850i dostala nejširší verzi bodykitu, nit nezůstala suchá ani v interiéru. Tachometr byl přecejchován na 320 km/h, kterých auto samozřejmě dosáhlo a třešničkou na dortu byl šestistupňový manuál. Vůz byl dokončen 25. ledna 1994. Finální cena se pohybovala okolo 135 tis. DM. Danův táta vzpomíná, že ve firmě prý panovalo až „nemocniční“ prostředí.

Koenig standardně upravoval typ KS-8 na 450 koní. Toho času byly jen tři kusy, z celkových 22, vyladěny na 550 koní. Jeden z nich brázdil českými silnicemi! Vůz byl registrován v okresu Česká Lípa, kde obdržel státní poznávací značku s alfanumerickou kombinací CLE 47-00.

Na kolik by taková legrace přišla dnes, ptáte se? Nové BMW 850i by po přepočtu měny a inflace stálo přibližně 7,7 mil. Kč, úpravy od KS by se pohybovaly okolo 6 mil. Kč.

Část III. – Život s Koenigem (1994)

V České republice bylo tou dobou minimum cestovních vozů, které dosahovaly podobného výkonu a maximální rychlosti. Konkurencí mu mohlo být snad jen BUGATTI EB110 (jeden kus byl vlastněn v Praze od roku 1994) nebo JAGUAR XJ220, se kterým se pyšnilo české zastoupení Jaguaru ve Vodičkově ulici v Praze. XJ220 se poprvé objevil na pražském Autosalonu v roce 1993. Nelze opomenout ani CHEVROLET CORVETTE CALLAWAY SUPERNATURAL Richarda Chlada, který maximálce KS-8 šlapal na paty. Fialový Callaway, jenž se na našich silnicích objevil v roce 1994, dokázal jet až 306 km/h! Dalším vozem, dosahující maximální rychlosti 320 km/h, je FERRARI 550 MARANELLO Zdeňka Holubovského. To se dostalo do České republiky až v roce 1997.

Jízda v KOENIGu KS-8 byla fantastická, vůz naprosto skvěle seděl jednak díky úpravám, jednak díky extrémně širokým zadním pneumatikám 335/35. Zrychlení z 0 na 100 bylo velmi solidní — úpravce uváděl 4,1 vteřiny. Samozřejmě to bylo velké GT s V12, takže na okresky byla určitě vhodnější auta, i tam se však projevila výborná dynamika a schopnosti vozu. Kdekoli vůz zastavil, tam byl v obležení lidí.

Daniel ve voze svého otce, rok 1994.[3]

Varování pana Hamanna, se bohužel stalo realitou. Po úpravě od Koeniga nastaly obrovské problémy s chlazením motoru. Několikrát se stalo, že za jízdy vylétly hadice. Nutno opět připomenout, že v dané době byly vyrobeny pouze tři KS-8 se zvýšeným výkonem na 550 koní. Bylo tedy málo zkušeností a poznatků, jak se bude úprava projevovat po delší době v běžném provozu. Dalším problémem byla tvrdost vozu. Několikrát se stalo, že po vymetení tradičního českého výmolu vylétl tlumič z uložení a poškodil kapotu. Po několika návštěvách v Německu se povedlo problém vyřešit instalací závodních komponentů.

„Při jedné z otcových návštěv SRN se stalo, že ho na hraničním přechodu odmítli pustit, protože prý ‚není možné, aby Čech měl takové auto!‘ a vykázali ho pryč.“ [4]

Za zmínku stojí i další úsměvná historka. Pan S. jezdil pravidelně ke kamarádovi na kávu. Díky brutálnímu a nezaměnitelnému zvuku modifikované V12 nebylo nutné ohlašovat svůj příjezd mobilním telefonem. Burácení motoru se rozléhalo tak daleko, že než pán dorazil, káva už byla na stole.

Závěr

Zatímco černý KS-8 zdobil automobilovou kolekci brunejského sultána, červený — nejvýkonnější KS-8  — brázdil našimi silnicemi. Bohužel, všechno má svůj konec.

Okolo roku 1995 byl českolipský KS-8 prodán kupci z francouzského Monte Carla. Definitivně jsme se rozloučili s jedním z nejextrémněji vyladěných BMW, které se legálně prohánělo po našich silnicích. Daniel následně kontaktoval firmu Koenig Specials, jež potvrdila, že vůz je dnes vlastněn v Rusku.

Musím konstatovat, že automobilová 80. a 90. léta byla opravdu Goldene Zeiten!

Z dealerství KOENIG-SPECIALS, raná 90. léta.[3]

Zdroje

  1. Koenig Specials, EN wikipedia, online – dostupné zde
  2. Reklama českého zastoupení KOENIG SPECIALS – magazín AutoTip 13/94
  3. Vzpomínka, reklamní a soukromé fotografie KS8, R129, F48 z dealerství + prospekt — archiv pana Daniela S. Děkuji mnohokrát za zaslání a důvěru.