NISSAN 300ZX je další legendou ze země vycházejícího slunce. První generace se objevila na trhu v roce 1983, prodej generace druhé byl zahájen v roce 1989. Toto netradiční auto se objevilo i na našich silnicích v 90. letech, což potvrzují vozy, hrdě nosící své původní poznávací značky.
Tentokrát vzpomínáme na druhou generaci, nesoucí označení Z32. Jedním z nejznámějších českých kusů je bezesporu ten hradecký. Jeho strastiplnou cestu do současnosti nám píše syn majitele.
Hradecký unikát
„Původně vlastnil auto známý automobilový závodník do vrchů Petr Vojáček. Ten auto prodal přes zprostředkovatele mému otci v Praze v roce 1999. Dle informací od původního majitele a také podle VIN kódu se jedná o model dovezený z USA, a proto jsou tachometry v mílích. Vzhledem k tomu, že můj otec věří na šťastné číslo 17, vyjednal si na auto novou SPZ HKO 17-17.“
Vůz byl přivezen domů, rok 1999.[1]
Tuning a mumifikace (1999 – 2019)
„Po zakoupení auta se můj otec rozhodl provést spoustu úprav. Celé auto nechal nově nalakovat u kamaráda Milana B. v Lodíně na sytě červenou. Nechal přečalounět celý interiér u čalouníků z kůže, jež si nechal vyrobit v koželužně v Třebechovicích. Další doplňky interiéru nechal přestříkat do designu dřeva.
Později zakoupil podložky pod kola v REVILO AUTO, aby kola lépe lícovala. V Hlinsku nechal speciálně pokovit autoskla, aby byla téměř zrcadlová (propustnost cca 10 %). V té době to z hlediska legislativy nebyl problém. Po nějaké době poladil výfuk s novými chromovými koncovkami od firmy WM SPORT. Další úprava byla kompletní výměna zadního nárazníku za neoriginální.
V roce 2010 přišly první problémy s motorem. Auto bylo několikrát v opravně v průběhu dalších dvou let. Pokaždé, co se auto z Nissanu vyzvedlo, začaly další potíže. I po poslední opravě nebylo auto zcela v pořádku a vzhledem k dalším okolnostem, primárně z důvodu pracovní vytíženosti otce, bylo auto zagarážováno na 6 let. S autem vůbec nejezdilo.“
Mladá krev renovuje (2019 – současnost)
„Počátkem roku 2019 jsme s bratrem dodělali řidičáky, a tak jsme začali dávat auto dohromady. Prvním problémem byla technická. Kvůli změnám v legislativě jsme museli nechat odkovit přední skla, což byl docela problém. V Česku se na toto specializuje už jen jedna společnost a ta sídlí v Olomouci. Museli jsme nechat okna vymontovat, poslat do Olomouce na odkovení a potom zpátky namontovat.
Další problém před technickou byl prohnilý děravý práh, který jsme nakonec vybrousili a opravili sami. Po těchto opravách jsme mohli auto předat mechanikovi, aby udělal technickou, což se povedlo. Postupně jsme s autem začínali jezdit a přicházet na spoustu problémů, které jsme sepisovali, abychom je mohli dávat postupně do pořádku.“
Kola
Začali jsme u disků, které byly na autě originální pochromované, ale všude na povrchu byly kazy. Vyžadovaly kompletní renovaci, a proto jsme se rozhodli sehnat disky nové. Drželi jsme se toho, že na autě byly chromované disky, proto jsme pořídili pochromovaná kola z Racing-line.cz. Zvolili jsme variantu 18“ kol z důvodu lepšího vzhledu oproti původním 16“.
Elektronika
„Zjistili jsme, že auto mělo odběr elektřiny a to takový, že zničilo připojenou baterii během týdne. Dali jsme ho proto k elektrikáři, u kterého jsme si rovnou nechali namontovat komplet nový audio systém, protože starý nehrál ani zdaleka čistě.
Podoba vozu v současnosti.[2]
Boj s vozem
„Po vyřešení problému s elektřinou se dalo s autem jezdit, ale stále byli cítit problémy. Například, že plave při prudším brždění, vrže přední náprava, občas měl motor nepravidelný chod a co bylo nejhorší, občas se za jízdy úplně vypnul, ale hned šel zase nastartovat. V té době jsme autům ještě vůbec nerozuměli, a tak jsme začali shánět šikovné mechaniky a zkoušet nastudovat na internetu čím to může být. Po objíždění mechaniků jsme se moc nedozvěděli, a tak zbýval internet.
Postupně po studiích jsme zjistili další závady: špatné silentbloky ve spodních a horních předních ramenech, sjeté přední brzdové destičky, všechny tlumiče a přední horní uložení podvozku bylo špatné, v průběhu přestal fungovat alternátor, takže se s autem už sotva někam dojelo. Objevili jsme únik oleje pod víky ventilů a po diagnostice v Nissanu byly zjištěny závady na 3 vstřikách v motoru (velký odpor). O kompletně vysypaném silentblok na řadící páce nemluvě.
Začalo shánění dílů. V každém servise nám řekli, že tohle a támhleto se nedá sehnat apod. Silentbloky do spodních předních ramen od Strongflex spolu se stavitelným podvozkem HSD jsme objednali z obchodu race-shop.cz. Podvozek jsme namontovali s bratrem a s nalisováním silenbloků nám pomohl mechanik ze sousedství, který má malou dílnu v Malšovicích a tím jsme navázali další spolupráci. Brzdové destičky jsme objednali z ACM od Japanparts. Silentbloky do horních ramen se nedaly sehnat, a tak jsme z eBay objednali stavitelná ramena od Maxpeedingrods-Performance, což bylo ve finále lepší pro geometrii. Po montáži těchto komponent jsme udělali geometrii a jeli jsme testovat, zdali se jízdní vlastnosti zlepšily. Došli jsme k závěru, že je znát výrazné zlepšení.
Následně jsme objednali z highperformanceparts.cz zkrácené řazení JAPSPEED a palivový filtr. To jsme montovali sami podle návodu na YouTube. V průběhu těchto oprav byly objednané nové vstřiky včetně nových konektorů a všech těsnění z amerického e-shopu Z1motorsports. Na díly jsme bohužel čekali zhruba 4 měsíce. To bylo také důvodem, proč auto celou letošní sezonu nejezdilo. Bohužel ještě nejsme natolik odvážní abychom přetěsnili víka a vyměnili vstřiky. Trvalo nám další měsíc, než jsme sehnali mechanika, který byl ochoten to udělat dříve než v zimě. Naštěstí jsme mechanika sehnali a momentálně motor běží a auto jezdí téměř bez problémů. Největším problémem je aktuálně koroze ze všech stran. Nejlepší by bylo celé ho odstrojit a dát do kupy kastli, ale to bychom se s ním mohli zase na dva roky rozloučit, což se nám nechce. Takže se postupně dá dohromady to nejhorší a do budoucna se uvidí.“
Zdroje
- Historické fotografie a příběh: soukromý archiv pana Sebastiána Zahradníka. Děkuji za důvěru.
- Aktuální fotografie zaslal pan Josef Bubla.
Speciální poděkování patří panu Ondřeji Misíkovi, který Sebastiánovi předal kontakt na náš projekt.