Pojďme nyní opět vzpomínat! Dnes se podíváme na legendu sportovních aut. Teď si asi říkáte, že jsem padlý na hlavu… Fiero legenda bezesporu je, poněvadž bodoval ve světě replik řady slavných sportovních aut.
PONTIAC FIERO se prodával mezi lety 1983 až 1988 a celkem se vyrobilo 370 168 kusů. Po revoluci se u nás začal objevovat v řádech jednotek u překupníků a v bazarech. Pod kapotou mu hřímal buď čtyřválcový motor LR8 o objemu 2.5 litru nebo šestiválec L44 o objemu 2.8.
Jak již bylo zmíněno výše, Fiero – stejně jako např. TOYOTA MR2 – tvořilo základ mnoha replik sportovních aut. Často se objevovalo jako „Ferrari,“ „Lamborghini,“ nit stavitelů nezůstala suchá ani na „Fordu GT“.
V současnosti však můžeme bezpečně tvrdit, že FIERO má vskutku povedený design, který hezky vyzrál. Jízdní vlastnosti také nebyly k zahození. Některým Američanům zkrátka vadilo, že se malé kupé s motorem uprostřed na silnici chová jinak než Mustang. Kdo se s ním naučil řídit, mohl málo peněz prohánět Corvette na klikatějších cestách a dělat parádu v ulicích porevolučního Česka.
Nezapomínejme, že v předinternetové době lidé často vůbec nevěděli, na co se dívají. Zaměnit Fiero nebo MR2 za Ferrari či jiný supersport nebylo vůbec obtížné, vezmeme-li v potaz fakt, že jsme v kapse nenosili veškeré vědomosti lidstva v online provedení.
Replika F40, stojící na základě Fiera, byla registrována v okresu Mladá Boleslav na přelomu let 1996 – 1997. Jak je zřejmé z fotografií, mohla být normálně provozována na českých silnicích. Stopy po voze končí v prosinci 2000, poté pravděpodobně skončila v bazaru, kde byla nějaký čas na prodej. Vůz by měl být nyní stále ve sbírce majitele, který sdružuje repliky tohoto druhu.
Zdroje
Fotografie nepřestavěného Fiera a repliky F40 z boku: soukromý archiv pana Ondřeje Misíka.
Fotografie repliky F40 ze předu: soukromý archiv pana Radka Kočky.
Oběma pánům děkuji za důvěru a zaslání materiálů.