Konečně je to tady. Po několika měsících rozhodování, příprav a následné implementace nápadů se mi podařilo dokončit a spustit první verzi webu, kde zůstanou uchovány navždy vaše vzpomínky, příběhy a skeny z dnes již nedostupných magazínů. Vítejte na www.90sczechroads.cz! ?
Proč byl web založen?
Se spoustou obsahu, prezentovaném na sociálních sítích, začaly být všechny naše aktivity nepřehledné. Bylo potřeba vytvořit platformu, kde budou všechny naše aktivity přehledně zobrazené a rychle dostupné.
LIMIT
Limit znaků, které může mít příspěvek na sociální síti, se stala jedním z našich hlavních problémů. Stávalo se, že jste zaslali krásný a dlouhý příběh, ale nebyl jsem schopen jej „uhladit / zredukovat“ na požadovanou délku příspěvku na soc. síti. Musel jsem to řešit rozložením textu do fotografií nebo vkládáním zbytku příběhu do komentářů, což rozhodně není šťastné řešení.
Instagram navíc limitoval počet fotografií v jednom příspěvku (max. 10), což nás taky značně omezovalo.
NESMYSLNÁ PRAVIDLA SOCIÁLNÍCH SÍTÍ
V minulosti se mi opakovaně stalo, že když jsem zveřejnil vozy, které na sobě měly reklamu na cigarety – např. MARLBORO, stalo se, že mi sociální síť příspěvek smazala. V dnešní době je zakázáno uveřejňovat jakoukoli formou reklamu na cigarety. Jedná se tedy o cenzuru v té nejzákladnější podobě. Reklamy na cigarety byly v 90. letech naprosto běžné, až postupem času se rozjela silná antikuřácká kampaň. Já osobně kuřák nejsem a cenzura tohoto druhu mi přijde naprosto nesmyslná. Kdo bude chtít kouřit, kouřit bude. A tak je to, dle mého názoru, i s jinými návykovými látkami.
KAM BY TO MOHLO VÉST?
Časem by se mohlo stát, že by zablokovali celý profil 90s CZECH ROADS a to jak na instagramu, tak facebooku. Vzhledem k originalitě obsahu a stovkám hodin, které jsem strávil komunikací s vámi, psaním a publikováním vašich soukromých archivů, by to byla obrovská ztráta pro celou komunitu milovníků aut a historie.
90s CZECH ROADS byl založen jako památka na dobu již dávno minulou, byl založen proto, aby byly tyto vzpomínky trvale uchovány. Nedokázal jsem se smířit s tím, že bychom o tento profil přišli, a proto jsem musel archiv přenést sem, mimo dosah cenzorů sociálních sítí.
Co zde (NE)naleznete?
Na tento web byly přeneseny příspěvky s obsahem z vašich soukromých archivů, skeny z magazínů a videa z VHS v té nejvyšší možné kvalitě. Když jste nám zasílali fotografie ze soukromého archivu do zprávy na facebook nebo na instagram, prosil jsem, ať mi fotky z archivů pošlete e-mailem, aby se neztratila jejich kvalita. Mělo to svůj účel – na tomto webu naleznete vše v maximální kvalitě, tak jak jste mi to zaslali e-mailem.
Jsou zde ovšem věci, jejichž údržba je pro mě velmi časově náročná – výběry toho nejlepšího z cest od vás. Vzhledem k tomu, že tyto vozy jsou ještě v běžném provozu a jejich zveřejnění bylo jen v příbězích na facebooku a instagramu, rozhodl jsem se, že tuto sekci zachovám pouze na sociálních sítích. Přenést všechny vaše úlovky od roku 2019 na web by mě stálo mnoho času a úsilí, historické fotografie a příběhy, resp. hlavní obsah projektu, mají větší přednost a prioritu.
Také zde nenaleznete fotografie, které jsem na sociální sítě přejal z jiných, dnes ještě fungujících, webů. Jako příklad uvádím internetovou encyklopedii aut pana Zdeňka Patery – auta5p.eu, český klub majitelů Mazd RX-7 Czech RX-7 Club, nebo fotografie z jednotlivých stránek klubů majitelů vozů různých značek.
90s CZECH ROADS web zůstane unikátní, zaplněn jen tím, co jinde nenaleznete. Kdyby se náhodou stalo, že by některý z webů, odkud jsem čerpal, ukončil činnost, rád přenesu fotografie sem.
EXTRA obsah
Můžete se těšit na extra obsah, který se neobjeví na sociálních sítích z mnoha různých důvodů. Časem zde budou i na rozhovory se zajímavými osobnostmi 90. a 0. let a mnoho dalšího. Na nové, zajímavé články samozřejmě budu upozorňovat i na sociálních sítích.
Prozatím zde jsou jen přenesená data toho, co již bylo publikováno na sociálních sítích. Exkluzivní obsah bude zveřejněn již brzy!
Odkud fotky a videa jsou?
U každého příspěvku byl, je a bude uveden zdroj, odkud jsem čerpal. Je to nutná informace, bez které rozhodně nemůžeme fungovat. Pokud budete chtít sdílet od nás, sdílejte, ale respektujte zdroj (ať už náš web nebo konkrétní zdroj, uveden v příspěvku). Uvedením zdroje při sdílení pomáháte rozvoji našeho projektu a stáváte se součástí pátrání po zapomenutých 90. a 0. letech. Každá fotografie a video na našem webu patří svým právoplatným majitelům a autorům, uvedeným v sekci „zdroj“ u konkrétního příspěvku.
Orientace na webu
Příspěvky jsou rozděleny do témat (rubrik) a časových období (štítky). Tyto možnosti filtrování příspěvků naleznete vždy ve spodní části webu, kde je možné i vyhledávat konkrétní příspěvky.
Veškeré příspěvky jsou k dispozici na hlavní straně našeho webu, ke které se vždy dostanete po kliknutí na horní logo.
V horní části, vedle loga, jsou nejdůležitější sekce webu – krátké povídání O PROJEKTU; HUDBA, kde naleznete naše playlisty na Apple Music a Spotify; FOTOGALERIE obsahující fotografie z našich proběhlých setkání; VHS VIDEA – sekce s obsahem digitalizovaných videí z VHS, videa jsou nahrávány na youtube a v poslední řadě sekce KONTAKT, zde naleznete kontaktní platformy na nás – sociální sítě a e-mail.
Závěrem
Děkuji vám. Děkuji všem sledujícím a příznivcům tohoto projektu. Děkuji mnohkrát všem, kteří jakýmkoli způsobem podporují činnost projektu 90s CZECH ROADS. Děkuji lidem, kteří chodí na naše setkání; lidem, které jsem měl možnost poznat osobně díky tomuto projektu.
Dovolte mi též poděkovat všem, kteří doposud zaslali obsah z jejich soukromých archivů:
panu A. Balasovi, A. Edlmanovi, A. Mohelnickému, účtu na instagramu „classiccars_in_prague,“ panu D. Chilovi, D. Dostálovi, D. Kovalikovi, D. Kolarovi, D. Lacinovi, D. Koutskému, D. Novákovi, D. Kriegovi, panu H. Boudovi, uživateli instagramu „hitmenmapypan“, J. Kubíčkovi, J. Vítovi, J. Boubínovi, J. Čermákovi, J. Dvořákovi, J. Kudrlemu, J. Malínskému, J. Náměstkovi, J. Pařízkovi, J. Theerovi, J. Valouchovi, J. Vrožinovi, J. J. Prejzovi, J. Voříškovi, J. Hanusovi, J. Kulhánkovi, J. Palatému J. Pivodovi, J. Gigalovi, J. Kaufmanovi, J. Melčovi, J. Václavicovi, K. Schillerovi, uživateli instagramu „kt28888888“, panu K. Plzákovi, slečně Lence Kaňkové, panu M. De Nicci, M. Měřičkovi, M. Mišurcovi, M. Kleinovi, M. Kočkovi, M. Kovaříkovi, M. Ladmanovi, M. Marhanovi, M. Mičkovi, M. Vrbovi, M. Zemaníkovi, M. Kuszovi, M. Skuhrovcovi, M. a O. Švaňkovým, M. Vencovi, M. Bělohlávkovi, M. Machalovi, O. Královi, O. Lochmanovi, O. Varcholovi, O. Misíkovi, P. Hladíkovi P. Ivkovičovi, P. Klamtovi, P. Ruterlovi, P. Caisovi, P. Ottlovi, P. Túrocovi, P. Bezpalcovi, P. Levymu, P. Lichovnikovi, P. Pencovi, P. Šparlinkovi, R. Sochovi, R. Vítkovi, S. Fürstovi, S. Strnadovi, T. Lanovi, T. Churnikovi, T. Fousovi, T. Jankovicovi, T. Kellnerovi, T. Kolínkovi, T. Kunstovi, T. Němcovi, T. Pajerovi, T. Rosenbergerovi, T. Tichému, T. Vojtíškovi, V. Kotrčovi, V. Vavrušovi, Z. Beránkovi, Z. Proskemu a Zemimu.
Speciální poděkování patří členům redakcí magazínů AutoTip, Stop a Svět motorů v letech 1991 – 2005, panu T. Hyanovi, fotografům J. Křeknovi, J. Maršíčkovi a paní A. Noskové, kteří pro nás fotili celé dekády nádherné fotografie do magazínů. A též děkuji panu V. Dolejšovi (a kol.) z pořadu Auto Moto Revue.
Přátelé, koukejte, čtěte, bavte se… Pevně doufám, že vám web 90s CZECH ROADS poskytne spoustu zábavy.
S pozdravem,
Patricio Malundo | zakladatel projektu 90s CZECH ROADS