Garáž Tuning

Vyšperkovaný bavorák

Byl hezký podzimní den, 9. října roku 1995, kdy opustil první majitel zářivě červeného BMW 316i (E36) pražský registr vozidel. V rukou se mu blyštily bílé, reflexní poznávací značky s alfanumerickou kombinací AHB 47-57.

Karel Z. – přezdívaný Karlos, jemuž tento „trojkový“ bavorák patřil, nebyl s originálním vzhledem spokojen, a proto se rozhodl auto upravit. Auto prošlo celkem několika evolucemi úprav, a zatímco ostatní hvězdy tuningu vyhasly, toto BMW jezdí dodnes!

Exteriér

Kola dělají auto a tam se taky začalo: vůz opatřil třídílnými disky OZ FUTURA v nestandartních rozměrech. Na přední nápravu byla použita kola pro zadní nápravu o šířce 9,5″, dozadu byly dokonce umístěny elektrony o rozměru 10,5×17. Disky bylo nutno vyrobit na zakázku ve firmě BERVID SPORT STYLING v Přezleticích. Následně se nazuly pneumatiky se šípovým vzorem o rozměrech 225/45 a 245/40 R17.

Blatníky vytaženy o 3,5 cm nastřižením a slícovány s rozšířeným nárazníkem. Nápravy navíc rozšiřovaly distanční podložky.

Na voze byly instalovány originální komponenty BMW M-technic (přední nárazník, boční prahy, lišta zadního spoileru a široké lišty na dveřích). Celek dotvářelo zadní vysoké křídlo DTM s gumovou hranou, zrcátka BERVID, a přední spoiler HAMANN, vyztužený navíc stavitelnými vzpěrami. Čiré blinkry, dlouhá mračítka a černé ledvinky dohromady podtrhovali agresivní vzhled vozu.

Interiér

Karel byl detailista, což vedlo též k precizní úpravě interiéru. Sériová sedadla byla nahrazena sportovními sedáky Sparco s černo-červeným polstrováním, bezpečnost zajišťovaly čtyřbodové pásy Jamex. Původní volant byl nahrazen menším „kormidýlkem“ značky VICTOR, opět v černo-červené kombinaci. Tečkou na dortu tvořily červené pedály, které v tmavém interiéru (vč. stropnice a koberců s červeným nápisem HAMANN) doslova zářily.

Jak bylo zvykem, kdo tenkrát neměl pořádnou hudbu, jako by nebyl! Původní rádio bylo nahrazeno tč. novým ALPINE 7944R CDA – spojený s CD changerem, umístěným v kufru. Celé vozidlo též působilo, jako předváděcí vůz audio firmy, poněvadž i kufr byl napěchován audio aparaturou. O kvalitní reprodukci hudby se staraly 2, v sametu uložené zesilovače Alpine F300S s celkovým výkonem 600 W, obří subwoofer (taktéž v kufru), 4 páry reproduktorů FOCAL, auto bylo napěchováno celou sítí pozlacených kabelů, pojistkami a kontakty.

Pod kapotou

Ani v motorovém prostoru nezůstala „nit úprav“ suchá: na prvním evolučním stupni vozu byste zde našli kuželový filtr sání, hliníkovou rozpěru Bervid a mnoho dalších komponentů v barvách. Dle dobových pramenů byl motorový prostor čistší než z továrny. Hlava motoru byla snížena, sací kanály vyleštěny a elektronika vozu byla sladěna s ostrou vačkou. S tím byla i spjata výměna pružin ventilů, aby nedocházelo k jejich odskakování.

Motorový prostor v 90. letech.

Celek uzavírala nerezová výfuková soustava – svody Supersprint, otevřený zadní tlumič s dvojitou koncovkou DTM, místo katalyzátoru aplikován rezonátor.

Motor 1.6 byl však nejslabším článkem vozu. Okolo roku 2000 plánoval Karlos auto oturbit, k čemuž bohužel nedošlo. Na autě se už v jeho první evoluci projevily stovky hodin práce.

Dobová záležitost

První evoluce byla dokončena ještě v 90. letech a už na prvním velkém tuning srazu v Brně – na jaře 2000 – se auto doslova vyjímalo mezi ostatními. Ačkoli to přijde dnes mnohým nepochopitelné, proč někdo takto upravoval nejslabší verzi 316i, je nutné pochopit věc v kontextu doby:

Nové BMW není levnou záležitostí a ten, kdo jej chtěl před čtvrtstoletím upravovat, nesměl mít hluboko do kapsy. Nová 316i stála na jaře roku 1996 ohromných 758 400 Kč. Pro představu: průměrná mzda v České republice překročila práh 10 tis. Kč až v roce 1997. Mladý člověk, který byl „čerstvým“ absolventem střední školy, si o takovém autě mohl nechat jen zdát!

„Většina lidí si to vůbec nedokáže představit. Tehdy to auto působilo, jako zjevení. Dneska si už kdekdo koupí rovnou M3, ale v devadesátkách jezdili i majitelé významných firem v ‚trojkových‘ BMW.“ dodává Lexa (jeden ze stavitelů vozu, dnes majitel firmy LEXANI RACING, pozn. autora).

Památeční design samolepky prvního velkého tuning srazu na brněnském okruhu z jara 2000.

Kdo chce, hledá způsoby, kdo ne, hledá výmluvy a Karel hledal cestu, jak svůj projekt zrealizovat: chtěl nové BMW a chtěl jej upravit s využitím prémiových dílů. Jedinou cestou, jak věc zajistit bylo sehnat nejslabší novou „trojku“ a tu postupně upravovat do vysněné podoby.

Dnes se dají vysoko objemové agregáty a výkonné vozy sehnat „za babku,“ tenkrát byly nejen motory, výkon, ale obecně všechny díly drahé – navíc pro mladého člověka. Běžným jevem bylo, že mladí lidé začínali na Škodovkách, které upravovali do extrémní podoby v domácích dílnách, svépomocí. Karlův způsob úpravy tak dodnes zůstává impozantní.

Další evoluce

V 1. polovině 0. let, kdy se představivosti meze nekladly, též nabíral na intenzitě trend extrémních staveb. Nebyla to jen záležitost České republiky, ale celého světa.

Vývoj auto zaznamenalo v podobě přidání nádechů přední kapoty, zavaření klik zadních dveří, výměny zadních světel za čirá, polepu a změny zadního spoileru – ten byl původně vyráběn na Ferrari, tudíž musel být seříznut a umístěn na jiné nožky.

Podoba vozu v roce 2002.

TRIBAL, PLAMENY nebo divoký airbrush? To bylo trendy a naprostá nutnost! Zelený polep mu na boky é-třicet šestky nalepil Lexa za bednu nealkoholického piva Clausthaler v Přezleticích na dvorku. Zbytek původního designu z 90. let byl zachován a na přelomu let 2002 a 2003 byl zelený polep odebrán.

Fotografie z natáčení reportáže do pořadu Rady ptáka Loskutáka, circa 2002. Moderovali Adéla Gondíková a Stanislav Berkovec.

Auto – za časů Karlova vlastnictví – vyhrávalo jedno ocenění za druhým, objevovalo se v tuningových časopisech i televizních pořadech. Jak je z článku patrné, oprávněně. Bohužel jej tenkrát neoturbil a se sériovým motorem o objemu 1.6 prodal.

Podoba vozu v roce 2003 – zde už bez zeleného polepu.

Závěr

Auto se s velkým štěstím dožilo současnosti. Není zvykem, že tuningové stavby z přelomu milénia přežijí svá hvězdná léta – navíc, jde-li o vozidlo značky BMW. Dnes toto auto vozí jiné poznávací značky a následující majitelé osadili vůz zážehovým motorem o objemu 2.5 litru (M50B25).

Zdali současní majitelé ví, jakou hvězdu soudobého tuningu vlastní, není známo. Faktem však zůstává, že Karlosovo BMW bude už navždy patřit k nejprecizněji zhotoveným stavbám, které toho času u nás vznikly.

Zdroje

  1. Informace o úpravách vozu: dobový článek Lexy Holuba pro magazín Autosport & Tuning.
  2. Fotografie: soukromý archiv Lexy Holuba a Radima Sochy.

Oběma pánům děkuji za důvěru a sdílení materiálů.