Autosalony

Mercedesy od Helbigů

V devadesátých letech se stala spousta kauz. Koneckonců devadesátkové kauzy jsou hlavním „pilířem“ rétoriky lidí, kteří tvrdí, že devadesátky byly temným obdobím.

Na výrazná jména se zapomíná obtížně. Vsadím se, že když zmíním jméno Helbig, pamětníkům se „rozsvítí“ pomyslná žárovka.

CO SE STALO?

Bratři Helbigové reprezentovali generální zastoupení Mercedes-Benz pro ČR a SR, resp. firmu Gebr. Helbig, s. r. o. Ti si v 90. letech kupovali politiky skrze luxusní vozy. S jejich působením jsou spjaté podezřelé podnikatelské aktivity a vazby na pražskou policii. Jejich vůz také bezplatně používal Petr Čermák (v 90. letech místopředseda ODS) a v jejich společnosti byl spatřen i Jan Ruml (v 90. letech ministr vnitra za ODS). Aféra „Helbig“ je jedním z prvních korupčních skandálů České republiky po listopadu 1989.

Salon Mercedes-Benz bratrů Helbigových ve Vinohradské ulici v Praze, rok 1993.


JAK TO ZAČALO?

„O firmě GEBRÜDER HELBIG s.r.o. se u nás začalo mluvit na podzim roku 1991. Přesně 17. října. Toho dne totiž – do té doby neznámá – firma Gebr. Helbig s.r.o . slavnostně otevřela své první prodejní a servisní středisko AUTO HELBIG v Praze ve Stodůlkách. Do československého byznysu nemohla vstoupit lépe a chytřeji. Uspořádala tiskovou konferenci, na které se nechala představit světoznámou, mamutí, vysoce ceněnou a solidní firmou, o jejímž úspěchu se všeobecně ví, že je založen na osobité kvalitě všech druhů jejích výrobků, o níž nikdo na žádném poledníku a rovnoběžce této planety nepochybuje – firmou MERCEDES – BENZ. Krásně se hřála ve výsluní sebevědomě sdělených faktů o pětašedesátileté firmě Mercedes-Benz (založené v roce 1926 sloučením dvou konkurenčních firem Daimler a Benz AG, nyní součásti obrovité holdingové společnosti DAIMLER – BENZ, kam mimo jiné patří např. i Deutsche Aerospace, AEG a Debis.“ (2)

„Mercedes-Benz a Helbig stanovili před zkoprnělými novináři grandiózní cíl: vybudování servisní a prodejní sítě dvaadvaceti středisek v naší poměrně malé republice. To znamenalo více než dvou v každém kraji. Tato síť měla být vybudována do dvou nebo tří let, tedy nejpozději do roku 1994 a firma by pak měla prodávat veškerý sortiment – včetně nákladních vozů a autobusů. Do prodeje se mají dostat i ojeté vozy a náhradní díly na vozy staršího data výroby, které už po československých silnicích jezdily. Zatím prý bratři Helbigové prodali v ČSFR 190 osobních automobilů, což je víc, než předpokládali. Už během tiskové konference byl podepsán kontrakt na dodávku 27 tahačů do ČSAD Ostrava a 67 taxíků pro město Brno.“ (2)

„Začátkem roku 1992 vzniklo Sdružení dovozců automobilů (SDA) a firma Helbig pochopitelně nechyběla. Na podzim roku 1992 byl v Lipníku nad Bečvou (okres Přerov) otevřen autorizovaný servis značky Mercedes – Benz s prodejem náhradních dílů. Patřil sice a.s. ČSAD Ostrava, ale ta velice těsně spolupracovala s Gebr. Helbig. Měl tehdy být třetím servisem této značky v ČSFR. V servisu pracovalo sedm zaměstnanců vyškolených u Helbigů.“ (2)

Ze salonu bratrů Helbigových, rok 1993.

„Ještě začátkem června roku 1993 se zástupce Gebr. Helbig – R. Kužel chlubil tím, že na mezinárodní výstavě Autosalon 93 v Praze bude oficiálně představena nová řada čtyřdveřového osobního automobilu Mercedes – Benz 190, který bude stát od 494 000 do 1 320 000 Kč.“ (2)


HELBIGOVÉ vs. STÁT

V létě 1993 přiznal zástupce ředitele pražské policie, Jiří Staněk, že policie jezdí ve vozech zn. Mercedes – Benz. Dle jeho slov šlo přibližně o 10 vozů. Později se přišlo na to, že vozů, které policie využívala od bratří Helbigů bylo více. Celkem 24.

V přítomnosti bratří Helbigů byl spatřen český ministr vnitra Jan Ruml (2), bývalý místopředseda ODS Petr Čermák měl zapůjčen vůz právě od nich. Ten to však neuvedl ve svém daňovém přiznání. (1)

V červnu 1997 učinila trestní komora pro hospodářské delikty při zemském soudu v Norimberku tečku za případem bratrů Helbigových. Starší Dieter byl odsouzen do vězení na tři roky, vzhledem k započítání vyšetřovací vazby byl ale propuštěn. Bratři Helbigové z bavorského Weidenu, byli obžalováni z podvodů. Škoda, kterou se soud zabýval (některé případy nebyly do spisů zahrnuty), činila jeden milión marek. Škody způsobené Helbigy v ČR nebyly předmětem řízení. Mladší Gerhard (48) byl odsouzen 16. prosince 1996 do vězení na dva roky a devět měsíců. (3)


PRODEJ VOZŮ

Prodejci se sice chvástali prodanými vozy na tiskových konferencích, zapomněli však dodat, že v některých případech provázely prodej vozů i komplikace, viz. reportáž televize Nova z 8. října 1994. T. č. si u Helbigů objednala firma Popilka s. r. o., zabývající se rozvozem pohonných hmot, dva tahače zn. Mercedes-Benz. Vozy byly zaplaceny a měly být dodány do 31. května, k tomu však nedošlo. Nakonec byly tahače dodány, po několika urgencích, až v červnu 1994.

Přibližně v polovině 90. let pořídil u Helbigů svůj MERCEDES-BENZ 600 SEC i pan Richard Chlad. Vůz, který měl mimo jiné úpravu od firmy MAE stál u Helbigů asi půl roku. Helbigové nejdřív nevěděli, komu a za kolik vůz prodat. Nakonec „nastřelili“ cenu na 240 tis. DM a kontaktovali právě Richarda. Ten SECa nakonec usmlouval za 180 tis. DM. Dechberoucí je to, co následovalo – druhý den po zaplacení vozu začala nahánět bratry Helbigovy policie po celé Evropě…


Zdroje informací:
1. PACNER, Karel – Čtvrtstoletí republiky, Albatros Media a.s. e-kniha, 2018
2. Necenzurované noviny 0005/21
3. Hospodářské noviny – Tečka za případnem bratrů Helbigových

Zdroje fotografií:
1. Salon Vinohradská + foto užitkového vozu – Auto Tip 12/93, fotograf: Tomáš Hyan
2. Soukromý archiv pana Richarda Chlada. Děkuji za zaslání a důvěru.